Four Dots
Four Dots Blog

NAJNOVIJE
sa bloga

Kao i većina drugih web sajt marketing strategija, SEO je više proces nego što je skup pravila. Ovo je posebno postalo primetno u poslednjih nekoliko godina, kada se većina marketing stručnjaka fokusirala na vrednost sadržaja umesto na broj linkova koji vode do njihovog sajta. Kako je SEO sazrevao, kreativnost i pretraživanje postali su glavni faktori uspešnog razvoja i onlajn promocije.

SEO-Guide-for-Small-Businesses

Kada se koristi sa ostalim web sajt marketing strategijama, SEO donosi ne samo posete, već i viši procenat konverzija, što je verovatno ključni razlog zašto preduzeća konstantno istažuju ovo polje. U svetu malih preduzeća, napredne SEO i content marketing tehnike su posebno pogodne, zbog toga što su finansijski pristupačne. Naime, takve usluge ne podrazumevaju velike investicije i ne opterećuju budžet, čak i kada je u pitanju spoljna saradnja, dok su efekti očigledni.

Vrednost proizvoda: SEO kao izvor konverzija

Kada je u pitanju marketing, često pogrešno tumačena aluzija u naslovu ukazuje da bilo koja ideja koja je dovoljno inovativna lako pronađe svoju ciljnu publiku. „Izgradi ga i sami će doći“ je pravilo desne ruke koje možda dobro zvuči, ali ne znači nužno i da funkcioniše, barem ne na nekom izuzetno konkurentnom tržištu. Ako uzmemo u obzir činjenicu da čak i najveće web kompanije i dalje koriste strateški marketing kako bi zadržale svoje pozicije, lako je primetiti zašto je svaku ideju potrebno malo pogurati.

Kada govorimo o rangiranju u pretraživačima, „pogurati“ bi verovatno podrazumevalo detaljan proces pretraživanja, nadgledanja i analiziranja ciljnog tržišta. Samo kada se sve ove aktivnosti pravilno iskombinuju moguće je ponuditi publici jedinstvenu vrednost proizvoda i stvoriti sadržaj koji ne samo da privlači posete, već se i konvertuje. Upravo ovde je vrednost SEO-a najočiglednija – organske posete donose više konverzija jer prirodno prate ponašanje korisnika.

Naime, bez obzira na ciljno tržište određenog preduzeća, organske pretrage se čine kao glavni izvor konverzija. Ovo je potvrdilo i istraživanje sprovedeno od strane MarketingSherpa, koje proučava veze između organskih pretraga i procenta konverzija, kako bi se otkrila vrednost SEO-a u različitim industrijama.   

organic-conversion-rate-by-industry

Slične rezultate je pokazalo i Hubspot istraživanje, 2013 State of Inbound Marketing, koje sumira potencijal strategije. Istraživanje ukazuje da organsko pretraživanje donosi više konverzija nego bilo koji drugi onlajn kanal, kao na primer društvene mreže, koje su drugi veliki izvor web sajt konverzija. Očigledno je da organski sadržaj igra veliku ulogu na polju web sajt marketinga, zbog čega je jedna od omiljenih tehnika za napredak i razvoj preduzeća. Naravno, tako složena, SEO strategija podrazumeva detaljno istraživanje i planiranje kako bi bila od izuzetne koristi. U daljem tekstu se nalaze neki od najbitnijih koraka koje bi preduzeća trebala da naprave kako bi ostvarila uspešan razvoj na internetu.  

Prvi korak: Definisanje cilja

SEO je nekada bio sinonim za pravljenje linkova na internetu, bez posvećivanja posebne pažnje njihovom kvalitetu ili vrednosti koju bi doneli preduzeću. Posle nekoliko novina koje su uneli različiti Google algoritmi, takav pristup ne samo da je postao beskoristan, već i izuzetno opasan. Ovo bi značilo da, bez određenog cilja i odgovarajuće taktike, vreme koje biva uloženo neće doneti neke značajnije rezultate.

Kako bi mogli prirodno da poboljšaju svoju reputaciju na internetu, preduzeća prvo moraju da definišu tačne ciljeve i odrede relevantne kanale u industriji. Naravno, definisanje cilja je proces koji bi trebao da se oslanja na istraživanje tržišta, a ne na neka apstraktna očekivanja. Ovo znači da  nasumičan izbor ključnih reči za rangiranje neće dovesti do uspeha. Umesto toga, prikladna procena prilika na tržištu i pažljivo planiranje content strategije su faktori koji će diktirati brzinu razvoja.

Neki od važnijih koraka podrazumevaju istraživanje ključnih reči, analizu konkurencije, planiranje budžeta i praćenje napretka. Ako se sve ovo unapred isplanira, bilo koja SEO strategija biće efikasnija od nasumične distribucije linkova.

 

Drugi korak: Istraživanje ključnih reči

Istraživanje ključnih reči je odličan način da steknete uvid u navike vaših potencijalnih klijenata i celokupan marketinški potencijal. Ovo je verovatno najbitniji korak, jer daje jasnu sliku o tome šta ljudi pretražuju na internetu i kako da im pružite upravo ono što im je potrebno. Endru Lolk iz Search Engine Journal-a daje odličan primer česte greške koju mala preduzeća prave kada biraju ključne reči. Naime, on pominje moguće reklame za servis za zamenu ključeva kako bi ilustrovao razliku između ključnih reči koje su 100% relevantne i onih koje su 90% relevantne:

Brzi servisi za zamenu ključeva
Nabavite nove ključeve u roku od 15 minuta.
Nazovite već danas da zakažete.

Svi servisi za ključeve
Nudimo sve usluge za servisiranje ključeva.
Nazovite već danas da zakažete.

Kada biraju između ove dve reklame, koliko god bile slične, ljudi će uvek reći da je sajt prve reklame 100% relevantan. Stoga, čak i ako vi razumete sličnost, vaše mušterije nekada neće, zbog čega je istraživanje ključnih reči prvi korak kako za on-site optimizaciju, tako i za AdWords kampanju. Ovo je takođe naglasio i Met Kats, koji daje sličan primer kako bi naglasio značaj dobrog izbora ključne reči.

Interesantno je da on u videu pominje da je neprikladan izbor ključnih reči jedna od najčešćih grešaka koju web masteri prave. Imajući to u vidu, pre nego što počnete sa pravljenjem linkova ili AdWords kampanjom, bitno je da potrošite dovoljno vremena na istraživanje ključnih reči uz pomoć Google Keyword Planner-a (AdWords) ili alata poput WordStream-a. Ovo su dva izvora koja se najčešće koriste i predstavljaju najkorisnije alate za razvijanje SEO strategije.

Treći korak: Analiza konkurencije

Čak i na nekim manje konkurentnim tržištima, uvek postoje kompanije ili organizacije u vašoj niši koje su već dobile status lidera. Njihovi sajtovi mogu biti korisni izvori informacija relevantnih za posao kojim se bavite, i upravo iz tog razloga treba da odvojite vreme da analizirate njihove strategije. Ovde je bitno napomenuti da ova forma analize može da se uradi za bilo koju kompaniju koja ima veze sa vašom oblašću rada, a ne samo za vaše direktne konkurente. Da biste videli kako se oni rangiraju u Google pretraživaču, možete koristiti alate poput WooRank-a koji vam prikazuje sledeće informacije:

  • -Upotrebljivost web sajta (vreme učitavanja stranica, kompatibilnost sa različitim pretraživačima, URL struktura, CTA karakteristike, itd.)
  • -Izgled stranice i strukturu
  • -Upotrebu ključne reči
  • -Meta podatke web sajta, mapu sajta i robot.txt datoteku
  • -Analizu sadržaja (distribucija ključnih reči i visoko rangiranih ključnih reči)

O ovim mogućnostima se detaljnije govori u članku na WooRank blogu, gde možete pronaći sve važne informacije o samom alatu. Iako vam besplatna verzija WooRank alata dozvoljava da analizirate jedan web sajt nedeljno, svakako mnogo vredi. Pored toga, deo analize konkurencije može se uraditi putem Google pretrage i društvenih mreža vaše konkurencije, gde ćete verovatno pronaći važne informacije o industriji, kao i o ponašanju vaših potencijalnih klijenata.  

Četvrti korak: On-site optimizacija

On-site optimizacija je verovatno najkompleksniji, a istovremeno i najvažniji faktor koji utiče na budući razvoj vašeg sajta. Osim pronalaženja pravih ključnih reči i njihovog ravnomernog raspoređivanja na stranicama, takođe treba da se postarate da svi ključni aspekti sajta dobro funkcionišu. Ovo znači da ga treba optimizovati tako da se stranice brže učitavaju, da se adekvatno prikazuju na različitim veličinama ekrana, snipetima, i tako dalje. Kako bi sve ovo slikovitije prikazali, grafika koju je napravio Rend Fiškin ilustruje sve ključne elemente koji moraju biti prilagođeni onome što Google preferira.

Kako bi se prikazali za relevantne upite, i tekstualni i HTML elementi na web stranici moraju biti lako čitljivi za Google. Prvi korak ka stvaranju sajta koji bi Google-u bio lako prepoznatljiv je dizajniranje i postavljanje mape sajta kako bi obavestili pretraživač da je vaš sajt aktivan. Kada je u pitanju optimizacija sadržaja, neki od alata koje biste mogli da iskoristite su popularni dodaci poput Yoast i All in One SEO Pack-a za WordPress, ili Smart SEO i  SEOSimple za Joomla!. Ovi dodaci vam omogućavaju da dodate određene ključne reči i meta opise, kao i da optimizujete URL-ove za sve postove i stranice, koji omogućavaju kako Google-u tako i posetiocima vašeg sajta da razumeju čime se bavite.

elements-of-an-optimized-page-seo

Naravno, kako je ilustrovano na slici iznad, ovo su samo osnovni koraci u složenom procesu građenja stabilnog web sajta čije je celokupno funkcionisanje i dalje najvažniji faktor kada se govori o rangiranju za pretraživače. Sa profesionalno dizajniranim sajtom, optimizacija sadržaja i strategije za dalji razvoj bi trebale da vam idu od ruke. Zapravo, tek kada su tehnički delovi pravilno postavljeni možete da počnete sa stvaranjem sadržaja koji će učiniti vaš web sajt vidljivim na svim relevantnim kanalima.

Peti korak: Razvijanje strategije sadržaja

Sadržaj upravlja internetom, sada više nego ikada, i on je jedini način da se Google-u pošalju pravi signali. Ovo je posebno važno za nove ili male sajtove koji će svakako odvojiti vremena kako bi postali uspešniji od velikih. Iako se možda čini da su određene pozicije rezervisane isključivo za sajtove sa već izgrađenom reputacijom, mali sajtovi i dalje imaju šansu da postanu veliki. Ipak je to i bila Google-ova ideja od samog početka:

U kojoj god oblasti da radite, ako radite bolje od drugih, tokom vremena možete i da očekujete da postanete sve bolji i bolji“.


Stoga, neprekidan tok relevantnog sadržaja najbolji je način da izgradite reputaciju na internetu. Ovo bi trebalo da počne objavljivanjem najnovijih vesti iz industrije na blogu kompanije, koji bi trebao da bude prostor na kom ćete pokazati svoje znanje i umeće. Pored toga, objavljivanje istraživanja, elektronskih knjiga ili industrijskih istraživanja još je jedan od načina da pokažete i korisnicima i pretraživačima da vaša kompanija može da ponudi nešto vredno.

Takođe, redovno objavljivanje ciljanog sadržaja je korak ka generisanju više prilika putem drugih kanala, ne samo organskih pretraga. Promocijom svog bloga na društvenim mrežama dobijate priliku da se predstavite široj publici koja je verovatno u potrazi za informacijama koje imate da ponudite. Isto tako, redovno objavljivanje članaka na blogu bi trebalo da bude deo vaše inbound marketing strategije, a ne samo deo SEO strategija, što znači da treba da stvarate sadržaj za korisnike, ne za pretraživače.

Šesti korak: Nadgledanje i analiza

Na kraju, kako završavate sa osnovnim koracima, ključ ka daljem razvoju je stalno nadgledanje vaših stranica i njihovog rada. Ovo bi trebalo da vam da jasan prikaz šta najbolje funkcioniše kada su u pitanju sadržaj i konverzije, kako biste mogli da planirate dalje korake. Ukoliko primetite odstupanja, to bi trebao da vam bude signal da je ili dizajn ili sadržaj potrebno još malo doterati.
Kako biste pratili napredak, možete koristiti Google Webmaster Tools i Google Analytics. Webmaster Tools vam omogućava da nadgledate kako se rangiraju ključne reči, koji upiti dovode najviše poseta vašim stranicama, kao i moguće greške koje se nalaze na sajtu. Uz pomoć Google Analytics-a možete da istražite kako se korisnici ponašaju na vašem sajtu i vidite izvore poseta, vreme provedeno na sajtu ili broj posetilaca koji odustaje od sajta. Nadgledanje njihovih aktivnosti će vam pomoći da reagujete na vreme u slučaju da primetite neobično visok broj posetilaca koji odustaju od vašeg sajta ili zabrinjavajuće kratko vreme posećivanja, što su samo neke od metrika koje ukazuju na negativno iskustvo korisnika.
Pored ova dva alata, još jedan od korisnih je i Moz-ov Fresh Web Explorer koji vam omogućava da pratite i analizirate pominjanje vašeg brenda i vaših konkurenata, kako biste odredili najbolje prilike na tržištu. Ovaj alat vam takođe može pomoći u procesu analize konkurencije u bilo kom stadijumu razvoja. Naravno, postoji veliki broj drugih resursa koji vam nude podatke potrebne za bolju organizaciju vaših aktivnosti i usmeravanje svih vaših napora ka pravim kanalima. One koje smo mi pomenuli ovde vam mogu dati ideju na koji način da iskoristite onlajn izvore kako biste razvili najefikasniju strategiju.

Zaključak

Ovako izlistani, gorepomenuti koraci čine da se SEO prikaže upravo onakvim kakav zaista jeste – aktivnost koja podrazumeva višestruke strateške odluke, ne proste manipulativne trikove koji bi doprineli boljem rangiranju. Nadamo se da će ovaj vodič služiti kao referenca svim preduzećima koja ili ulažu previše vremena u analiziranje loših metrika ili ne posvećuju dovoljno vremena osmišljavanju SEO strategije.

Dodatni izvori: